mandag den 30. januar 2012

Alma 5 år og 5 måneder

Alma var meget tæt på i går.

Det er hun ikke så tit, og jeg ved ikke hvad der gjorde, at hun pludselig var lige dér i mit hoved. Hun var næsten så tæt på, at jeg kunne holde om hende når bare jeg holdt mine øjne lukkede. Jeg kunne mærke hvordan hendes bløde kinder havde føltes lige dér hvor håret bliver til dun foran ørerne, og hvordan hendes små kolde hænder lige kunne passe omkring min tommelfinger. Det er ikke til at forstå, at der er gået 5 år og 5 måneder siden hun døde. Det er godt nok lang tid.

Men i går føltes det som om, at det var lige nu. Og det gjorde ondt præcis som det gjorde dengang, og jeg troede, at måske jeg alligevel aldrig skulle kunne komme mig over at have mistet min lille pige, for smerten sad lige i maven og i brystet, og jeg kunne næsten ikke få vejret og gråden var slet ikke til at stoppe igen. I dag er hun væk igen, og det er både godt og skidt.

Det er en ambivalent følelse. At jeg savner at have hende helt tæt på, mens jeg er glad for, at jeg ikke savner hende så meget hele tiden som jeg gør når hun er helt tæt på. Det ville være svært at leve livet med så knugende en smerte hele tiden, men det er også nogen gange svært at leve med at hun er bedst gemt væk.

Det er ikke et let liv med en død Alma.

2 kommentarer:

Heidi sagde ...

Kære Mie
Jeg kan ikke rigtig finde ordene, så du skal bare vide, at jeg har læst og lyttet.

Måske er der noget med Alma og skudår? Jeg har gået og tænkt en del på jer, for jeg kan godt huske skuddagen for fire år siden... (Ja, jeg ved så ikke lige, hvorfor det er nu og ikke om en måned det popper op i mit hoved).

Stort kram fra Heidi

AdamogMie sagde ...

Dejligt at vide at jeg er hørt!

Der er noget med det skudår.
Jeg ved ikke hvad, men det driller lidt, det gør det. Selv når jeg ikke er bevidst om det, er det som om, at den der ½ års fødselsdag er meget vigtig.

Jeg aner ikke hvornår Sigurd har ½ års fødselsdag. Sådan er der nok så meget.